Medicina tradiţională a Indiei, este cu siguranţă, una dintre cele mai vechi forme de medicină şi o sursă de inspiraţie pentru terapeuţii din zilele noastre;

ayur = viata , veda = stiinta;

AYURVEDA-300x230

  • Ayurveda este un model stiintific, menit sa caracterizeze unitatea dintre individ si univers, armonia omului cu natura;
  • Raportare la universal reprezinta diferenta fundamentala dintre ayurveda si orice banala medicina neconventionala;
  • Cunostintele ayurvedice se bazeaza pe rezonanta;
  • Inflorirea constiintei individuale determina sanatatea si armonia vietii;

Esenta Ayurvedei este integrarea.Totul este un intreg. Fiecare parte a corpului uman “vorbeste” despre intreaga fiinta.

O lipsa de credinta in Divin, in D-zeu, echivaleaza cu o lipsa de incredere in viata sau o lipsa de vointa pozitiva de a trai.

Constitutia umana, ca de altfel intreaga creatie, este compusa din cele cinci elemente de baza.

Aceste cinci elemente fundamentale sunt: pamantul, apa, focul, aerul si spatiul (eterul).

La modul ideal, atunci cand aceste cinci elemente de baza exista si se manifesta intr-o armonie dinamica, ele creeaza impreuna viata, puterea, sanatatea si perfectiunea fiintelor.

Ce are specific Ayurveda? Ea este în primul rând un sistem medical şi filozofic care are la bază teoria celor 3 umori, denumite dosha: Vata (aerul), Pitta (focul), Kapha (apă-pământ). Astfel sunt descrise:

  • 3 tipuri constituţionale corespunzătoare celor 3 umori(doshas) care determina starea specifica de sanatate mentala a fiintei umane.
  • 5 elemente principale (Pământ, Apă, Foc, Aer, Eter)
  • 7 constituenţi corporali (dhatu)

Ayurveda acordă o mare importanţă gustului, alimentelor şi plantelor medicinale, fiind descrise 6 gusturi cu ajutorul cărora se poate caracteriza orice substanţă.

Ayurveda utilizează remedii din plante medicinale, pulberi minerale etc., cât şi elemente de dietoterapie, masaj, pulsologie şi altele. Ea are specific modul de descriere al dezechilibrului reprezentat prin boală, în termenii proprii sistemului (ex. o boală poate fi „un exces de Vata Dosha la o persoană cu tip constituţional Pitta”), iar tratamentul vizează reechilibrarea acestor dezechilibre.

 

Ce sunt dosha-urile?

dosha

Vata este descrisă ca fiind uscată, rece, uşoară, mobilă, subtilă, schimbătoare şi are drept caracteristică principală mobilitatea, mişcarea. Ea asigură toate tipurile de mişcare din corp (respiraţia, bătăile inimii, deplasarea corpului, dar şi a sângelui prin vase etc.) şi menţine acuitatea simţurilor. Este considerată a fi însăşi „forţa vieţii”, care le ghidează şi conduce pe celelate 2 dosha-e.

  • Pitta : este fierbinte, uşoară, lichidă, subtilă, moale, limpede şi guvernează arderile care au loc în interiorul corpului, în urma cărora se generează energie. Ea asigură digestia, căldura corpului, inteligenţa, voinţa şi curajul.
  • Kapha : este rece, umedă, grea, inertă, densă, tulbure, netedă şi are rolul de a menţine coerenţa corpului şi a tuturor structurilor. Ea este responsabilă pentru starea de fermitate, stabilitate şi menţinerea fluidelor în corp.
  • Fiecare : persoană poate fi încadrată preponderent într-unul din cele 3 tipuri constituţionale (Vata, Pitta sau Kapha), iar în funcţie de aceasta, se recomandă pentru fiecare respectarea unor reguli de igienă a vieţii fizice, emoţionale şi psihice care să menţină echilibrul.
  • Prakriti (in limba sanscrita prakriti inseamna “natura”) se intelege natura proprie sau totalitatea caracteristicilor innascute fizice, functionale (dinamice) si psiho-mentale ale individului, caracteristici strans corelate intre ele si care prezinta un grad crescut de stabilitate.

Constitutia reprezinta “tiparul” sau “forma” in care ne- am nascut in aceasta lume, tendintele care au fost “proiectate” inca de la nastere in structura individuala a fiecaruia dintre noi

Pentru a preveni aparitia vreunei boli, dieta si tipul de activitati desfasurate trebuie sa fie adecvate constitutiei.

 

  • Vikriti ( “abaterea de la natura”) reprezinta starea de boala.

Vikriti poate avea aceeasi natura sau o natura diferita de cea a lui Prakriti. Exista boli care au aceeasi natura cu Prakriti si boli care au o natura diferita de Prakriti.

Bolile care au aceeasi natura cu tipul constitutional sunt mai greu de vindecat, deoarece tipul constitutional fortifica natura bolii si confera stabilitate dezechilibrului energetic asociat bolii. Bolile care au o natura diferita de tipul constitutional al fiintei in cauza sunt mai usor de tratat.

 

ayurveda2-300x225Tratamentul unei afectiuni acute, temporare sau superficiale trebuie adaptat lui Vikriti (stabilirea tipului constitutional nu este asa de importanta in alegerea terapiei in astfel de situatii), in timp ce tratamentul unei afectiuni cronice sau profunde trebuie adecvat si lui Prakriti, nu numai lui Vikriti.

Examinarea pacientului cuprinde:

  1. Anamneza ayurvedica cu stabilirea tipului constiututional. In vederea stabilirii constitutiei(PRAKRITI), se observa in special acele aspecte care se schimba lent in timp si tendintele persistente de-a lungul intregii vieti a pacientului.
  2. Examenul obiectiv ayurvedic stabileste tipul dezechilibrului instalat.
  3. Obtinerea unor informatii suplimentare prin coroborarea datelor obtinute prin anamneza si examen obiectiv pentru stabilirea tratamentului si a dietei necesare ameliorarii si vindecarii afectiunilor.
  • ABHYANGA – Masajul traditional cu uleiuri medicinale este folosit pentru vitalizarea corpului si tonifierea sistemului nervos;

Masajul la patru mâini este utilizat pentru a obtine mai mult decât dublul din calitatea acestei experiente. Aplicatiile de ulei medicinal cald, întãresc sistemul imunitar si favorizeazã procesele de autovindecare. Cele trei principii vitale „Dosha” sunt echilibrate, ceea ce te face sã simti o stare de armonie interioarã, o stare de seninãtate si bucurie asemenea unui nou-nãscut.

  • SHIRODHARA – Un sublim tratament cu ulei, curgând într-un fir continuu în zona din mijlocul fruntii pentru a calma mintea si pentru a relaxa corpul.

 

TOP